Dette innlegget skulle egentlig være om fruktbar bruk av IKT i skolen, men jeg må få ut litt frustrasjon omkring bruk av datamaskiner i skolen først.
Det høres så fint ut at elevene skal anvende datamaskiner i deres læring. Men er det det som skjer når elevene sitter med datamaskinene foran seg og har tilgang til Internett? Mitt svar er NEI! I noen tilfeller kan det sikkert forekomme en viss form for læring. Enkelte elever kan faktisk få gjort det de skal, men i mange tilfeller blir datamaskinen brukt som et leketøy eller tidsfordriv mens de venter på friminuttet.
Som lærer kan man ofte høre når man tilfeldig kommer for å se hvordan det går med arbeidet;- Vi holder på å lete etter siden, det tar bare litt tid;- Jeg skulle bare sjekke noe først!,- Det er noe i veien har, det tok så lang tid til vi kom på Internett...; Det er så mange rare sider som dukker opp...( Jeg har ikke hatt ansvar for mange timer med data selv, men vært ekstra ressurs i klasserommet og observert dette)
Det minner meg om Albert Åberg; jeg skal bare...
Og nesten med en gang man snur ryggen til er det Facebook eller Nettby...
For ikke å snakke om hvor laaaaang tid det tar å finne fram disse datamaskinene. Ut av skapet, inn med strømledning, søking etter nett...
Nei, fram med steintavla spør du meg!
Hei, skjønner du er frustrert når det er dette som ofte møter deg i bruken av IKT i skolen. Jeg har selv ingen erfaring med IKT i undervisning, men er stor tilhenger av sperring av visse sider, og disse nettvettreglene som går på å plassere egne barn og elever i en posisjon hvor en voksen har oversikt over hva de driver med. Ikke mener jeg at man skal drive spionasje, men i undervisningen på skolen er det faktisk ikke fritt frem i andre fag heller, ikke alltid iallefall.
SvarSlettJeg tror du beskriver en vanlig klasseromssituasjon. Vi lærere liker ikke alltid å bruke datanaskinene, fordi vi føler at vi mister oversikt og kontroll. Det er nok nødvendig å sette klare grenser for hvordan pc-en skal brukes, FØR man slipper ungene løs. Kanskje kan en ide være å bestemme hvilke sider det er lov å bruke på forhånd? Vi lærere må nok komme mer på banen og ta kontrollen tilbake, ikke bare slippe de søte små løs ute i den store nettverdenen. Jeg er innimellom svært glad for at jeg ikke jobber på videregående skole, der det kan virke som om det er en menneskerett å sitte med pc-en foran seg hele tiden!
SvarSlettMange elever velger å holde på med egne nett-greier i stedet for å gjøre det læreren ønsker. Hva kan det komme av?
SvarSlett