lørdag 9. oktober 2010

IKT i skolen- sløsing med tid?

Dette innlegget skulle egentlig være om fruktbar bruk av IKT i skolen, men jeg må få ut litt frustrasjon omkring bruk av datamaskiner i skolen først.

Det høres så fint ut at elevene skal anvende datamaskiner i deres læring. Men er det det som skjer når elevene sitter med datamaskinene foran seg og har tilgang til Internett? Mitt svar er NEI! I noen tilfeller kan det sikkert forekomme en viss form for læring. Enkelte elever kan faktisk få gjort det de skal, men i mange tilfeller blir datamaskinen brukt som et leketøy eller tidsfordriv mens de venter på friminuttet.

Som lærer kan man ofte høre når man tilfeldig kommer for å se hvordan det går med arbeidet;- Vi holder på å lete etter siden, det tar bare litt tid;- Jeg skulle bare sjekke noe først!,- Det er noe i veien har, det tok så lang tid til vi kom på Internett...; Det er så mange rare sider som dukker opp...( Jeg har ikke hatt ansvar for mange timer med data selv, men vært ekstra ressurs i klasserommet og observert dette)

Det minner meg om Albert Åberg; jeg skal bare...

Og nesten med en gang man snur ryggen til er det Facebook eller Nettby...

For ikke å snakke om hvor laaaaang tid det tar å finne fram disse datamaskinene. Ut av skapet, inn med strømledning, søking etter nett...

Nei, fram med steintavla spør du meg!

3 kommentarer:

  1. Hei, skjønner du er frustrert når det er dette som ofte møter deg i bruken av IKT i skolen. Jeg har selv ingen erfaring med IKT i undervisning, men er stor tilhenger av sperring av visse sider, og disse nettvettreglene som går på å plassere egne barn og elever i en posisjon hvor en voksen har oversikt over hva de driver med. Ikke mener jeg at man skal drive spionasje, men i undervisningen på skolen er det faktisk ikke fritt frem i andre fag heller, ikke alltid iallefall.

    SvarSlett
  2. Jeg tror du beskriver en vanlig klasseromssituasjon. Vi lærere liker ikke alltid å bruke datanaskinene, fordi vi føler at vi mister oversikt og kontroll. Det er nok nødvendig å sette klare grenser for hvordan pc-en skal brukes, FØR man slipper ungene løs. Kanskje kan en ide være å bestemme hvilke sider det er lov å bruke på forhånd? Vi lærere må nok komme mer på banen og ta kontrollen tilbake, ikke bare slippe de søte små løs ute i den store nettverdenen. Jeg er innimellom svært glad for at jeg ikke jobber på videregående skole, der det kan virke som om det er en menneskerett å sitte med pc-en foran seg hele tiden!

    SvarSlett
  3. Mange elever velger å holde på med egne nett-greier i stedet for å gjøre det læreren ønsker. Hva kan det komme av?

    SvarSlett