onsdag 3. november 2010

Læringsressurser på nett

Det finnes mange gode nettsider som tilbyr gratis læringsressurser for grunnskolen og videregående skole.
Mine kollegaer har erfaringer fra en del av disse.

I naturfag er blant annet Naturfag.no og Viten.no gode sider. Naturfag.no tilbyr blant annet læringsressurser tilknyttet hvert kompetansemål i faget. Noen av disse er undervisningsopplegg, forsøk/praktisk arbeid, oppgavesamlinger, interaktiveoppgaver, diskusjonsoppgaver, animasjoner, simuleringer, fagartikler/tekster,film/ video og spill. Denne nettsiden er utviklet av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen.

Nettstedet er en hjelp til å finne fram til ressurser som holder faglig og pedagogisk mål

De lærerne jeg har snakket med har benyttet seg ofte av disse nettstedene, og er svært foprnøyd med dem.
                                    

1 kommentar:

  1. Jeg har vært inne på noen av disse sidene og sjekket ut litt, og jeg syns det var mange meget gode sider, til alle klassetrinn. Jeg har blant annet prøvd meg på "Hei detektiv", hvor jeg skal ut på oppdrag. På dette oppdraget fikk jeg mange faktakunnskaper om Chile, samtidig som det var lek preget og gøy. Det er nettopp dette som jeg tror fenger elevene. De får kunnskap og lærdom gjennom en "lek" som barna opplever som interessant og spennende. Jeg ville som lærer helt klart ha tatt i bruk mange av sidene som er tilgjengelig på nett.

    SvarSlett