torsdag 11. november 2010

IKT, ikke dumt!

Jeg har anvendt datamaskiner og Internettet mer i min undervisning etter jeg begynte på Norsk 2.
Tre observasjoner av meg selv og min undervisning har gitt følgende resultater:

- Å ha egen datamaskin er en stor fordel for meg som lærer. Da kan jeg prøve og feile så mye jeg bare vil hjemme før undervisningen begynner. Jeg har faktisk stående 3500 kr på kontoen i tilfelle jeg må erstatte datamaskinen, så det er betryggende.

-Å be elevene om hjelp for å finne fram til enkelte programmer, laste inn og laste ned, er faktisk svært oppbyggende for elevene. De føler at de sitter inne på verdifull kunnskap som er så nyttig at deres egen lærer trenger den. Dette fører til større selvtillit hos dem og det blir en vinn-vinn-situasjon.

-Å ha tilgang til Internettet i klasserommet kan være bra for geografisvake og kongerekkefølgesvake lærere. Her kan man få tilgang på informasjon i en fei, og en behøver ikke så ofte si;"jeg skal finne det ut til i morgen".

1 kommentar:

  1. Så bra Kristin! Tre gode eksempler fra virkeligheten - slik en lærer kjenner på det.
    Vi savnet deg på samlinga.

    SvarSlett